A keresőoptimalizálás olyan tudásanyag, olyan szakma, ami a hivatalos, államilag elismert képzettségek között nem szerepel. Az állami oktatási rendszer szerint ez a szakma nem létezik. A valóság ezzel szemben az, hogy a keresőoptimalizálás nagyon is létezik és konkrét üzleti eredményeket tud felmutatni.
Egy szakma, amit az állami oktatási rendszer nem ismer
Magyarországon az állami oktatási rendszer figyelmen kívül azt, hogy a keresőoptimalizálás több, mint 100 milliárd dolláros iparág. A keresőoptimalizálás nagyjából 20 éves létezése alatt egyre összetettebb szakmává vált. Egyre inkább szétválnak és specializálódnak az egyes területek, így ma már gyakran találkozhatunk szakosodott SEO ügynökségekkel is.
Vannak, akik az organikus (nem fizetett) látogatottság növelésére koncentrálnak. Vannak, akik a tartalom oldaláról közelítik meg a keresőoptimalizálást – és vannak, akik az adatelemzést teszik a működésük középpontjába.
Furcsa, hogy az állami oktatásban a keresőoptimalizálás egyáltalán nem létezik. Hiába szeretnél elmenni az állami iskolarendszerbe megtanulni ezt a szakmát, nincs rá lehetőség. A keresőoptimalizálást nem jegyzik önálló tudományos területként,
ezért „nincs kőbe vésett” definíciója sem.
Akkor mi az a keresőoptimalizálás?
Határozzuk meg, hogy mi a keresőoptimalizálás és mivel foglalkozik. A Wikipédia meghatározása így hangzik:
A keresőoptimalizálás (angolul Search Engine Optimization, azaz SEO) a weblap keresőmotorokban való megjelenésének javítását jelenti “normál” avagy nem fizetett keresési eredményekben.
Ez a meghatározás nekem nem teljes értékű, mert a Google találati listája olyan sokat változott az elmúlt években, hogy nem érdemes pusztán a helyezésekben gondolkodni és nem lehet a weboldalakra korlátozni a keresőben megjelenő találatok körét.
Sokszínű tartalmat katalogizálnak a keresőmotorok, tehát sokszínű tartalmat tudnak megjeleníteni. A Google számos projektet vitt végig, amelyek mind arra irányultak, hogy változatos forrásanyagokat digitalizáljanak és hozzáférhetővé tegyenek. Ezek a projektek legalább 25 millió könyvet és más könyvtári anyagot digitalizáltak.
A különféle Google tartalom digitalizálási projektek nyomán hatalmas mennyiségű tartalmat szkenneltek be. Ezek a tartalmak nem weboldalak, mégis hozzáférhetők a Google keresőjében – tehát a keresőoptimalizálás tárgyát nem korlátozhatjuk a weboldalakra.
A keresőoptimalizálás nem csupán a weboldalak optimalizálására korlátozódik. A weboldalak mellett lehet optimalizálni videókat, képeket, hanganyagokat vagy akár PDF dokumentumokat is.
. . .
Ha szeretnél megismerkedni a keresőoptimalizálással és profitálni belőle, akkor olvasd Nagy Gábor #marketingpunk blogját, mert az elmélet mellett gyakorlati tippeket is kapsz ahhoz, hogyan optimalizáld saját weboldaladat.